Udfordring
Jubilæum med CRM-løsningen Multimark
I mere end 15 år har Nilfisk-Advance A/S benyttet en MultiMark CRM-løsning, som til at starte med blot skulle forbedre et gammelt system og et stort underskud i koncernen. Virksomheden blev således fokuseret, og i den proces skulle MultiMark CRM være med til at styrke det indirekte salg samt målrette marketingaktiviteterne.
I dag bruger 1.100 personer på europæisk plan dagligt MultiMark CRM i deres arbejde.
Fakta
Kunde
Nilfisk
Ydelser
Multimark CRM
Pipeline
Nilfisk-Advance’s store fokus på pipeline opdateringer sikrer et godt overblik og en kontinuitet i salget. Alle muligheder lægges i MultiMark CRM med det samme og dermed sikres, at salgsmuligheder ikke går tabt pga. travlhed, medarbejderudskiftning etc. Det giver også mulighed for bedre planlægning, prioritering og estimering.

Løsningen
Løsningen blev oprindelig implementeret som en standard CRM-løsning med fokus på salg og marketingprocesserne. Dog gik der ikke lang tid før MultiMark også kom til at understøtte andre processer.
Hos Nilfisk-Advance understøtter MultiMark i dag også serviceteknikernes daglige arbejde med at udføre planlagt vedligehold og service på de store industrimaskiner. Her sker det ofte, at serviceteknikerne modtager oplysninger fra kunden om et muligt køb. Den viden understøtter MultiMark og sikre derved optimalt samarbejde omkring salg af Nilfisk-Advance’s produkter – sælgere og serviceteknikere imellem.
Optimering af salg
Sælgerne har fået et funktionelt værktøj, der er med til at gøre deres hverdag lettere og giver bedst mulig grundlag for et optimalt salg. Med hele produktkataloget tilgængeligt i MultiMark CRM, kan processen omkring tilbudsgivning laves i en arbejdsgang, da varerne udvælges via MultiMark og tilbuddet også sendes herfra.
Taber man et salg, noterer salgskonsulenten årsagen i CRM-systemet. Det giver unik viden omkring kunde- og markedssituationen. Taber man et salg til en konkurrent, registrer konsulenten denne information, og noterer datoen for hvornår virksomheden skal kontaktes igen. Så holder man relationen ved lige, og er sikker på ikke at gå glip af en gensalgsmulighed.
Resultat
I dag har Nilfisk-Advance A/S mere end 1.100 brugere på deres MultiMark-løsning, og løsningen er langsomt vokset i takt med Nilfisk-Advance.
”MultiMark CRM var et godt system allerede tilbage i 1996, og i dag er det stadig væsentligt bedre end mange lignende systemer. Det skyldes blandt andet, at konkurrerende systemer simpelthen har nogle områder, de ikke dækker.
Med MultiMark kan vi eksempelvis se – via funktionen Install Base Management – hvilke produkter og servicedele kunden har og hvor mange gange, de har været til service. Vi har mange brugerdefinerede felter i systemet, som vi ikke ser så meget hos de konkurrerende systemer,”siger Kåre Friis.
MultiMark CRM har effektiviseret Nilfisk-Advance’s salgs-, service- og marketingstyring, siden det blev implementeret i 1996, og systemet er med til at skabe en gennemsigtighed i salgsselskabet. Alle, der har med kunder at gøre, arbejder i dag i Multimark.
Nilfisk Advance A/S
Nilfisk er blandt de førende leverandører af professionelt rengøringsudstyr og har omkring 5.000 ansatte fordelt på fem kontinenter.
Virksomheden har 42 salgsselskaber og hovedkontor i Danmark med produktionsfaciliteter Danmark, Ungarn, Kina, Italien og Nordamerika og er repræsenteret i de fleste lande verden over.
Læs mere på nilfisk.dk
I stedet for at sende den samme marketingkommunikation ud til alle kunder, skulle vi målrette materialet til den enkelte kunde. Og dertil var MultiMark-løsningen et oplagt valg, fordi vi har alle data om hver enkelt kunde tilgængelig et og samme sted – og for alle medarbejdere i virksomheden. Det gør det væsentlig lettere at arbejde målrettet.
Kåre Friis,CRM Systems Manager, Nilfisk

Kontakt
Marianne Nørskov
Chefkonsulent
mgnoerskov@dynateam.dk
+45 20 88 36 06