Skip to the content

Bliv klar til den nye bogføringslov

19. maj har Folketinget vedtaget den nye bogføringslov.

Moderniseringen af bogføringsloven betyder et farvel til fysisk bilag som gyldig dokumentation, og det kan koste din virksomhed mange penge, hvis du ikke overholder de nye krav.

Fra fysiske ringbind til digitalt arkiv

De fleste danske virksomheder har i dag allerede et økonomisystem til at registrere og behandle økonomiske transaktioner digitalt.

Dog gælder det stadig for en stor del af virksomhederne, at de opbevarer bilag og andre regnskabsdokumenter udelukkende i fysiske ringbind og arkivmapper.

Den nye bogføringslov krav får i høj grad betydning for virksomheder, der enten ikke benytter et regnskabsprogram endnu, og/eller som ikke opbevarer virksomhedens bilag og regnskabsmateriale digitalt.

Nogle af kravene til det digitale bogholderi

  • Alle bilag skal digitaliseres
    Bilag i papirform er ikke længere gyldig som dokumentation for en given transaktion efter de nye regler. Du skal derfor registrere alle økonomiske transaktioner og opbevare dem, sammen med bilagene, i et digitalt økonomisystem.

  • Krav om sikkerhedskopi
    Der indføres krav om digital opbevaring af regnskabsmateriale og sikkerhedskopi, samt at bilag skal opbevares digitalt i minimum 5 år. Kravet vil dog ikke gælde for mindre personligt ejede virksomheder med en omsætning på under 300.000 kr.

  • Markant forhøjet bødeniveau
    Der indføres et højere bødeniveau med mulighed for bøder op til 1,5 mio. kroner, hvis du som virksomhed ikke kan stille det originale, digitale regnskabsmateriale eller den digitale sikkerhedskopi til rådighed for myndigheder.

Vi kan hjælpe dig med at digitalisere din bogføring

Digital fakturahåndtering

Med Continia Document Capture bliver den daglige dokumenthåndtering digital – fra modtagelse og registrering til godkendelse og fremsøgning i det digitale arkiv. Arkivet kan let tilgås i Business Central, hvilket betyder, at du altid har de rigtige oplysninger ved hånden, når du får brug for dem.

Fordele med Documet Capture

  • Indkomne købsfakturaer og kreditnotaer downloades og processeres automatisk
  • Match købsfakturaer med eksisterende ordrer, bogførte kvitteringer, returordrer og bogførte returforsendelser
  • Godkend fakturaer overalt enten via en Webportal eller Business Central
  • Det digitale arkiv indeholder alle pdf-filer og indscannede dokumenter

 

Medarbejderudgifter uden fysiske kvitteringer

Med Continia Expense Management bliver kreditkortrelaterede transaktioner importeret direkte ind i Business Central. Via en unik Expense App sendes bilag til Business Central og bliver opbevaret i det digitale arkiv. Får du behov for at lave et udtræk til Skat klares dette nemt med en enkelt rapport.

Fordele med Expense Management

  • Registrer og godkend forretningsrelaterede udgifter og rejseaktiviteter ved hjælp af Business Central, en unik Expense-app og en Webportal.
  • Benyt Business Central til at matche kvitteringer med kreditkortudgifter
  • Håndter kørselsudgifter på farten via Expense Appen
  • Diæthåndtering via Expense Appen

Vil du vide mere?

 

 

Mette Barsøe Larsen
Salgschef
+45 4187 9480
mbl@dynateam.dk

 

 

Henrik Munch Carlsen
Salgschef
+45 2184 8621
hmc@dynateam.dk